VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna rörande våra kaffelösningar.

Kaffemaskin

Vi vill ha kaffemaskinen i receptionen, men där har vi ingen vattenanslutning. Går det att lösa?
Eftersom alla kapselmaskiner är med vattentank, så kan ni placera den vart som helst i lokalen, oavsett om det finns vatten framdraget eller ej.
 
Hur mycket betalar jag för maskinen?
Som kund hos Eden Springs så kan du antingen välja att köpa eller hyra din maskin från oss. Kontakta oss för en närmare presentation av hur vi kan skapa en lösning som passar just era behov och önskemål.


Beställning

Kan vi beställa på annat sätt än här på siten?
Det enklaste är alltid att göra beställningen här på siten, men om det skulle vara något som är oklart eller om ni vill ringa oss för en beställning så går det självklart bra på 020 521 521.


Varför har jag inte fått någon orderbekräftelse?
Vi skickar alltid en orderbekräftelse i samma stund som en beställning är lagd. Bekräftelsen skickas till den e-postadress som du angivit då du blev kund hos oss. Vid vissa typer av e-postkonto kan orderbekräftelsen hamna i skräppostmappen. För att undvika det ange i din mailklient info@edensprings.se som din betrodda avsändare. Då mottar du orderbekräftelser och andra viktiga meddelanden direkt i din inkorg i fortsättningen. Vi har tyvärr ingen möjlighet att skicka orderbekräftelser på nytt till dig.


Kontakt och reklamation

Jag vill bli kund men har några frågor. Kan jag prata med någon innan jag bestämmer mig?

Kontakta oss på 020 521 521 eller skicka e-post till info@edensprings.se så hjälper vi dig!

Vad sker vid reklamation och retur?

Vid fel på vara eller leverans så skickar vi ut en ny uppsättning. Krediteringen utav den första leveransen sker först då Ni returnerat den första försändelsen (i den nya försändelsens emballage).


Jag har inte fått mina varor eller varor saknas i leveransen!

Om en vara står med som levererad på din faktura men ej finns med bland de levererade varorna ber vi dig kontakta kundservice på 020 521 521 så skickar vi ut en ny försändelse kostnadsfritt. Vi tittar samtidigt om detta skett tidigare för att säkerställa vad som har gått fel. 


Kaffe

Vad är det för kaffe i kapslarna?
Kaffet kommer från Lavazza i Italien och är världens största leverantör av espressokaffe.

Hur mycket kaffe är det i kapslarna?
Detta varierar mellan 8-12 gram.

Hur mycket kaffe (cl) blir det på en kapsel?
Detta bestämmer du själv. Du kan välja mellan att göra en stark espresso (4-5 cl) upp till en ”Americano/ Lungo” (ca 15 cl) och som påminner mer om en vanlig kaffe.

Vilka är de vanligaste kaffedryckerna?
Espresso är en liten mängd (2-4 cl) starkt och fylligt kaffe som är täckt av ett fast skum, bestående av cellulosa och fetter, som kallas crema
 
Cappuccino är en kaffedryck gjord på lika delar espresso, ångad mjölk och mjölkskum. Cappuccino är en väldigt populär frukostdryck.
 
Caffelatte är en försvenskad stavning av det italienska caffellatte, även stavat caffè latte. En caffelatte består av ¼ espresso och ¾ varm mjölk med lite eller inget skum. Den innehåller mer mjölk än cappuccino.
 
Bryggkaffet är ett finmalet kaffe och kallas i en del andra länder för filtermalet kaffe. Bryggmalningen är anpassad för beredning med bryggtratt och pappersfilter.


Faktura och betalning

Tänk på att vid köp för över 1000 kr ex moms krävs förskottbetalning till vårt bankgiro 267-3689 innan order kan behandlas.

Varför har jag fått en påminnelse?
En påminnelse skickas till dig när vi saknar betalning eller när du inte betalat din faktura i tid. Om du har betalat de senaste dagarna kan du bortse från påminnelsen. Tyvärr kan vi inte kreditera påminnelseavgiften.


Vad händer om jag betalat till fel mottagare?
Tyvärr kan inte vi hjälpa Er med detta utan Ni får dessvärre försöka få tillbaka de pengarna själva. Vi kan skjuta upp förfallodagen med 10 dagar.


Har ni mottagit min betalning?
Om du är osäker på om din betalning kommit oss tillhanda kan du ringa vår kundservice 020 521 521 och fråga.

Vad är OCR-nummer?
OCR-numret står längst ner till vänster på dina fakturor. OCR-nummer ska alltid anges vid betalning via Internetbank eller på en handskriven inbetalningsavi.


Det är fel pris på fakturan, kan ni skicka en ny?
Om du har fått fel pris på fakturan så ska vi självklart korrigera detta! Vänligen beakta följande först: Det är alltid det pris vilket står angivet på orderbekräftelsen som gäller. Erbjudanden är alltid tidsbegränsade. Vi har tyvärr ingen möjlighet att ändra beställningar som lagts innan ett erbjudande börjat gälla, detta gäller även om din beställning levereras under den tid erbjudandet gäller.

Varför har jag fått betalningspåminnelse trots att fakturan är betald?
Om betalningen skett samma dag som påminnelsefakturan gått ut kan detta vara anledningen.


Varför går fakturan till inkasso?
Din faktura överlämnas till inkasso om du trots skriftliga betalningspåminnelser inte betalat den. Till dess att skulden är betald är du blockerad för vidare beställningar hos Eden Springs.

Tillkommer det en fakturaavgift?
Om du väljer pappersfaktura så tillkommer en fakturaavgift på 78 kr. Väljer du istället att få din faktura som PDF via e-post så tillkommer det ingen fakturaavgift.


Leverans

Hur lång är leveranstiden?
Din prenumeration levereras en gång per månad. Leveranstiden för extrabeställningar är vanligtvis 3 arbetsdagar från beställningsdagen.

Hur gör jag flyttanmälan?

Kontakta kundservice och informera oss om den nya adressen samt fr.o.m. när den börjar gälla.


Får jag betala någon fraktavgift?
Inte på din prenumeration men däremot på dina extrabeställningar. Leveransen sker med transportföretaget Bring och du som kund betalar endast deras kostnad utan några tillägg.